Opravdu není třeba umět dokonale řeč, nicméně je velice přínosné se naučit alespoň základní pojmy. Nejenom, že si budete připadat mnohem lépe, ale i na tržbě by to mohlo být velice výrazně znát. Turisté ze západních zemí nemají hluboko do kapsy, a pokud jim uděláte radost pozdravem či oslovením v jejich jazyce, jistě to ocení. Není třeba ovládat jazyk dokonale, nehodláte přece se zákazníkem filozofovat, ale určité základy a pohotovost při odpovědi jistě nebude na škodu.
Jakým jazyků je třeba se věnovat? Zajisté postačí angličtina a němčina. Začněte tím, že si vypíšete základní pojmy potřebné ke konverzaci. Je možno si i na papí vytisknout malý příruční slovníček a ten mít po ruce pro případ potřeby. Hezky angličtinu na jednu stranu a němčinu na druhou. Formát A4 by měl postačit. Jakmile budete mít jasno v tom, co všechno potřebujete umět, procvičte si dialog s kamarádem či kamarádkou. Pro dobrou výslovnost je vhodné stáhnout si nějakou výukovou aplikaci nebo překladač, který mluví a pořádně si to procvičovat a poslouchat. Poté si to do svého mini slovníčku foneticky zapište. Možná i tučnými písmeny. A jaké pojmy budeme především potřebovat? Základ je naprosto jasný.
· Dobrý den.
· Přejete si?
· Kolik to stojí? Stojí to tolik a tolik – základní číslovky odpovídající vašim cenám.
· Mohu vám to zabalit?
· Ještě něco? Je to všechno?
· Mějte se hezky, nashledanou.
Dále se to odvíjí od sortimentu, který prodáváte. Je vhodné umět pojmenovat všechny své výrobky, dokázat sdělit z čeho jsou výrobky zhotoveny, pokud dovážíte, pak musíte umět říci – je to odtud a odtud. Velice často je nutno naučit se i barvy. A připravit se na tuto konverzaci.
· Z čeho je to vyrobené?
· Je to ruční práce. Vyrábím to sama.
· Vše je zhotoveno z kvalitního materiálu.
· Máte to v jiné barvě?
· Mám to v barvě červené, zelené, modré, žluté, a tak dál.
· Je to zdravotně nezávadné.
U nádobí je také potřeba osvojit si pojmy pro objem, například tento hrnek má objem půl litru a podobně.
Pokud můžete nějakým způsobem pochválit své zboží, sdělit nějakou zajímavost, čím je jedinečné, naučte se příslušné věty. Kupříkladu toto jsem háčkovala sama, příze je zcela nezávadná a vhodná i pro alergiky a malé děti. Mám na tyto výrobky atest, splňuje hygienické normy, jsou použity drahé kvalitní komponenty.
A na závěr se raději i připravte na to, že zákazník nějak reaguje na cenu, barvu, velikost, nebo třeba jen obdivuje. To znamená osvojit si i věty typu.
· To je hezké. Děkuji.
· Máte větší, menší? Mám, nemám. Prosím.
· Je to levné.
· Je to drahé.
· Mohu vám dát množstevní slevu.
Prostě zbytek si již musíte přizpůsobit svému prodeji.